تفاوت دستگاه ونتیلاتور با اکسیژن ساز

۳ بازديد

معرفی دستگاه ونتیلاتور:

دستگاه ونتیلاتور یک دستگاه پزشکی است که با ایجاد جریان هوای مصنوعی در ریه‌ ها به بیمار کمک می‌ کند تا نفس بکشد. این دستگاه ها دارای تنظیمات و مشخصات متفاوت هستند. به طور معمول ونتیلاتور برای بیمارانی که ناتوانی در تنفس دارند از جمله پس از عمل جراحی قلب و ریه، بیمارانی که از آسم و بیماری ‌های تنفسی شدید رنج می ‌برند و یا بیمارانی که در وضعیت بحرانی هستند، به کار می رود.

روش استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای بیماران مشکلات تنفسی:

نحوه استفاده از ونتیلاتور به این صورت است که یک لوله از طریق هان یا بینی به نای فرد متصل است. به همین علت، آن ها در حفظ سلامتی و کمک به تنفس بیماران نسبت به سایر تجهیزات کمک تنفسی، موثر تر هستند.

هنگامی که لوله از طریق دهان یا بینی وارد نای می شود، دستگاه با ایجاد فشار هوای مصنوعی در لوله تنفسی، هوای مصنوعی را به ریه‌ های بیمار انتقال می کند. هنگامی که فشار هوا کاهش می ‌یابد، دستگاه ونتیلاتور به طور خودکار هوای مصنوعی را مجدداً به ریه ‌های بیمار می ‌فرستد.

استفاده از دستگاه ونتیلاتور بسته به شرایط بیمار و نوع بیماری و شدت آن، متفاوت است. همچنین بسته به نوع بیماری و مشکلات هر فرد این دستگاه از تنظیمات متنوع از جمله فشار هوا و ... برخوردار است.

پیدایش و تولید دستگاه ونتیلاتور در جهان:

برای کمک به بیماران در تنفس، دستگاه و تجهیزات پزشکی مختلف وجود دارد که یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها، دستگاه ونتیلاتور است. اولین شخص در جهان به نام ایوان میهوف، دستگاه ونتیلاتور را طراحی کرد. ایوان میهوف یک پزشک اوکراینی که در زمان اوج انفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۲۸، دستگاه ونتیلاتور را برای کمک به بیماران مشکلات تنفسی طراحی کرد.

در طول دهه ها، فناوری این دستگاه ها بهبود یافته است. ونتیلاتور های امروزی بسیار پیچیده تر از مدل های قبلی هستند و عملکرد و امکانات آن ها بسیار ارتقاء یافته است. آن ها به طور گسترده در بیمارستان و بخش های مراقبت ویژه به کار می رود. امروزه، دستگاه ونتیلاتور برای بیمارانی که دچار نارسایی تنفسی شده ‌اند، بسیار حیاتی است و در بسیاری از موارد می ‌تواند جان بیمار را نجات دهد.

مهم ترین دلایل استفاده از دستگاه ونتیلاتور:

همانطور که اشاره کردیم در برخی از شرایط، نفس کشیدن برای بیماران دشوار است. به همین علت استفاده از دستگاه ونتیلاتور ضروری است. چرا که زندگی بیمارانی که در معرض خطرات ناشی از ناتوانی تنفسی هستند را نجات می دهد. به طور کلی، دلایل استفاده از دستگاه ونتیلاتور عبارتند از:

  1. کمک به تنفس: دستگاه ونتیلاتور به بیماران کمک می ‌کند تا به صورت مصنوعی تنفس کنند. این دستگاه با ایجاد جریان هوای مصنوعی در ریه‌ ها به بیمار کمک می‌ کند تا نفس بکشد. با این حال با توجه به نوع بیماری و مشکلات تنفسی هر فرد، از دستگاه ونتیلاتور کوتاه مدت یا بلند مدت استفاده می شود.
  2. حفظ عملکرد ریه: ریه‌ ها یکی از اعضای مهم سیستم تنفسی بدن هستند و وظیفه آن ‌ها تامین اکسیژن بدن و حذف دی اکسید کربن از بدن است. ریه ها برای انتقال اکسیژن به تمام بدن، هنگام ورود هوا به ریه، اکسیژن را به خودن انتقال داده تا دی اکسید کربن از خون و بدن خارج یابد. سپس خون مملو از اکسیژن به سراسر بدن انتقال یافته و انرژی لازم برای فعالیت ‌های روزانه فراهم می‌ شود.
  3. علاوه بر این، ریه‌ ها برای حفظ تعادل اسیدی- بازی بدن نیز بسیار مهم هستند. با تنفس، بدن از دی اکسید کربن خود را آزاد می ‌کند که اگر تجمع آن در بدن افزایش یابد، مشکلات و خطرات جدی رخ خواهد داد. با این حال ریه ها برای سلامتی بدن بسیار مهم هستند و آسیب آن ها مشکلات تنفسی، بی نظمی در عملکرد بدن و تنفس رخ می یابد.
  4. به همین علت افرادی که دچار بیماری ریوی هستند در نفس کشیدن نیز مشکلاتی دارند که دستگاه ونتیلاتور برای پیشگیری از آسیب به ریه ها و سایر عضو ها الزامی است.
  5. کمک به بیمارانی که در وضعیت بحرانی هستند: در صورتی که بیمار در وضعیت بحرانی قرار دارد و ناتوان است تا به صورت طبیعی تنفس کند، دستگاه ونتیلاتور به بیمار کمک می‌ کند تا به صورت مصنوعی تنفس کند.
  6. کمک به بیماران در زمان جراحی: در صورتی که بیمار برای انجام یک عمل جراحی نیاز به بیهوشی دارد، دستگاه ونتیلاتور به بیمار کمک می ‌کند تا در حین عمل جراحی تنفس کند.

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور:

دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن ساز، دو دستگاه پزشکی متفاوت هستند و با کاربرد های تقریبا مشابه به یک دیگر که در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه ونتیلاتور، یک دستگاه تنفس مکانیکی است که با ایجاد یک جریان هوای مصنوعی به ریه‌ های بیمار کمک می ‌کند و مانع افزایش مشکلات تنفسی می شود.

 اکسیژن ساز، یک دستگاه پزشکی است که از هوای محیط اکسیژن تولید می‌ کند و برای بیمارانی که نیاز به تامین اکسیژن بیشتری دارند، مانند بیمارانی که دچار بیماری  ‌های ریوی، بیماری ‌های قلبی و عروقی، آسم و یا آسیب به مغز هستند، به کار می رود.

قیمت دستگاه ونتیلاتور:

قیمت دستگاه ونتیلاتور بسته به ساخت، مدل و قابلیت های آن متفاوت خواهد بود. ونتیلاتور های با کیفیت خوب با قیمت بالا در دسترس هستند. همچنین لوازم جانبی و قطعات جایگزینی برای این دستگاه وجود دارد که در تعیین قیمت آن ها نیز موثر است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد